Ford GT90

25. října 2008 v 23:18 | KYLE |  Automobily
Tento avantgardní automobil chce být něčím víc než jen pokračováním předešlé sportovní slávy známého Fordu GT40. Nový Ford GT90 je spíše slibnou ukázkou budoucího vývoje americké korporace Ford Motor Co. v oblasti automobilového designu, konstrukce a technologie.
Pokud chcete být považováni za uznávaného vůdce automobilového průmyslu, je třeba čas od času představit světu takový automobil, který předčí všechny ostatní především svou koncepcí a nabídne nové, kvalitní technologie pro budoucí sériové automobily.
Tento náročný cíl přiměl společnost Ford Motor Co. k ohlédnutí na předešlý GT40 jako na odrazový můstek pro další práci. Při další práci bylo třeba hledět výhradně do budoucnosti.
Tým GT90
Rok 1994 přinesl 30leté výročí slavného závodního automobilu Ford GT40, který pokořil dokonce i slavné Ferrari. U příležitosti tohoto důležitého data bylo přijato rozhodnutí o vytvoření nového supervozu.
Pro sestavení týmu GT90 byli v roce 1994 vybráni nejlepší konstruktéři a designéři společnosti, specialisté na elektroniku, motory, sklo a další materiály. Ti velmi pečlivě vypracovali plán, stanovili přesný cíl - a pak už dostali možnost samostatně pracovat bez jakýchkoliv zásahů ze strany vedení.
Svou náročnou úlohu splnil tým GT90 nad očekávání dobře: projekt vozu byl dokončen dříve než za šest měsíců, a to od počáteční myšlenky až do konečné podoby.
Trojúhelníkové téma
Dominujícím prvkem designu GT90 se stal trojúhelník - symbol stability, síly a svobody. Přední kapota, otvory vzduchového chlazení, disky kol, zpětná zrcátka, střešní prvky, zadní svítilny, výfukové potrubí - to vše souvisí s vytčeným tvarem trojúhelníku.
Přídi vozu dominuje mřížka mohutného vstupního kanálu pro vzduch k chladiči. Vertikální kanály pro ochlazování předních brzdových kotoučů vzdáleně připomínají Ford GT40. Blok světlometů, ve kterých se odráží technika nejvyšší třídy a efektivnosti, je sestaven z množství výbojkových lamp zapuštěných do trupu vozu. Okraj bloku reflektorů a blatníky pod nimi jsou zkoseny do podběhů. Boky GT90 jsou téměř ploché, stejně jako u sportovních automobilů skupiny B. Řešení bočních otvorů přivádějících vzduch ke dmychadlu uprostřed je podobné jako u GT40.
Střecha kabiny je vyrobena z tónovaného, jasně modrého skla a opírá se o ocelovou konstrukci. Dveře jsou zapuštěny do střechy a stejně jako u Fordu GT40 se vyklápějí směrem nahoru. Střed zadní části vozu je podtržen trojúhelníkovým kýlem, těsně přiléhajícím ke skeletu.
Při dosažení určité rychlosti se zvedne a vytvoří přítlačnou sílu, zabezpečující stabilitu automobilu. Díky přesně propracované konstrukci je součinitel aerodynamického odporu vzduchu rekordně nízký (0,32).
Panel autorádia nejvyšší třídy a ovládací prvky řízení jsou vyobrazeny v trojúhelníku na centrální konzole.
Jasně modrá kůže
Design interiéru je maximálně funkční a účelný. Použité materiály jsou zpracovány velmi rozmanitě. Uspořádání přístrojů a ovládacích prvků je opravdu unikátní. Vnitřní barevné řešení nás okouzlí na první pohled. Jasně modrá barva se žlutým trojúhelníkem na volantu okamžitě upoutá pozornost, trojúhelník se pak opět objevuje dokonce i na zpracování středové konzoly. Anatomická sedadla potažená modrou kůží jsou opatřena čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Shodné detaily z uhlíkového kompozitu jsou využity na středové konzole i zpětném zrcátku. Ovládací panel je přehledně uspořádán tak, aby se vše dalo dobře vizuálně zapamatovat. Skla přístrojů jsou kouřově šedá. Tvarované fluorescenční trubice podsvěcují modrou barvou písmena a důležité ukazatele zvýrazňují červené svítící diody.
Ze dvou osmiček
Pohonná jednotka Fordu GT90 má objem 6,0 litru a je vybavena čtyřstupňovým turbodmychadlem. Celohliníkový vidlicový dvanáctiválec uložený v podélné ose se v podstatě skládá ze dvou shodných osmiválcových motorů Lincoln Mark VIII za sebou. U prvního byly odstraněny zadní dva válce, u druhého první dva a spojeny kartery. Snížením hlav válců se zvýšil kompresní poměr, vstřikování paliva obstaral osvědčený systém z Fordu Thunderbird SC.
Popsané úpravy pohonné jednotky umožnily získat úžasných 529 kW (720 k) při 6600 ot/min. a točivý moment 881 N.m při 4750 ot/min. Při celkové hmotnosti 1450 kg dosáhne Ford GT90 rychlosti 97 km/h za 3,1 sekundy, 160 km/h jede už za 6,2 sekundy a jeho maximální rychlost je 378 km/h.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama